Selasa, Agustus 30, 2016

Dua langkah kecil

"Dua langkah kecil berjalan bersama menapak"

Berjalan kaki adalah aktiviti favorite forever yang aku tak pernah lelah menikmati. Bila digabungkan aktiviti berjalan ini dengan bukuku, nikmatnya maha berganda-ganda! Sekitar usiaku lanjut ke 20, aku sering memberanikan diri berjalan dari stesen lrt ke toko buku di Petaling Jaya. Jauh dan sunyi. Nanti bajuku yang habis basah disimbah peluh bakal terasa nyaman melangkah masuk ke toko buku kegemaran. Bunyinya memang aneh tetapi aku menggemari bau peluhku sendiri. Ahhh!

Pernah sekali aku terberhenti sesat mencari jalan. Kemudian orang-orang baru pun akan Tuhan pertemukan di pertengahan jalan. Mujur adakala aku menjadi begitu peramah dan mudah diajak bercerita. Bertemu dengan temporary people membuatkan aku lebih menghargai sebuah pertemuan; ada bakal doktor, pelajar perubatan yang keluar mencari makanan, pakcik tua yang melintas jalan, anak muda mengayuh basikal, lelaki yang mengangkat kotak buah - aku akui masih wujud orang-orang baik di negriku. Perjalanan ini adalah potongan-potongan rahsia yang sering aku sorokkan masuk ke dalam buku-ku.

Dengan dua langkah kecil ini aku mahu berhabis menjejak orang-orang tenang. Aku mau merakam mereka menggunakan bahasa-bahasa puisi. Mereka akan hidup aman damai dalam kota penulisan yang aku bangunkan sendiri. Mereka menjadi tempat rujuk dan semangat untuk kekal hidup.

Berjalan terus berjalan hingga sampai ke bulan.

Bergerak terus bergerak ikut awan berarak !

Tidak ada komentar:

Posting Komentar