Jumat, Desember 05, 2014

You can't find the words anymore.

"Kau kena belajar melepaskan, Maii."

Aku kira sujud terakhir pada hari itu merupakan sujud paling lama yang aku kendalikan. Tak. Aku tak kusyuk pun. Dan aku masih tak faham apa itu kusyuk. Banyak mana sekali pun method solat kusyuk penuhi ruang catit buku, fikiran aku masih tergantung-gantung di ranting yang sudah kering dan hitam. Lalu pada ranting nan kering dan hitam ini bercambah pucuk-pucuk muda persoalan yang diwujudkan hasil magis imaginasi minda.

Ya. Apalagi yang bergantung pada ranting ini kalau tidak tentang kematian. Yang berdikit-dikit mendekati aku. Namun pada sujud terakhir hari itu (yang ditujukan kepada Dia) bukan lagi perihal kematian aku.

Ia adalah perihal kematian Mama.

Mungkin aku diklafisikasikan dalam golongon neraka. Boleh jadi. Kerana pada sujud terakhir hari itu aku mengulang-fikir satu ayat yang sama.

"Matikan mama. Ambil dia. Aku bersedia.".

Walhal hari sebelumnya apabila difahamkan akan kondisi Mama, aku amat marah sekali dengan takdir. Aku memandang langit dengan perasaan iri hati.

"Campak sesuatu, Tuhan !"

***

Pada sujud terakhir hari itu, aku membetulkan letak dahi yang sudah lenguh menahan beban badan. (Aku sendiri tidak pasti kenapa aku sujud dengan lama persis orang-orang yang solat di fakultiku) Hari-ke-hari aku hanya mengeluh, mengeluh, mengeluh dan terus mengeluh tanpa memahami Tuhan. Tanpa mengambil tahu kenapa perlu sujud lama. Sujud bila perlu, selebihnya berliburan.

"Kau kena belajar melepaskan, Maii."

Seperti aku melepaskan Mama?

Dengan Nama Tuhan,
aku menulis perihal perjalanan.

2 komentar:

  1. i cant follow your new url blog maii, on my dashboard still post from the old url one. you are good writer, you hv your own reader, but now missing everything. nothing left. except TheRock (i though it was u haha). i believe u hv your own reason, beautiful young respirator.

    keep writing and take care yourself at tilburg!

    BalasHapus
    Balasan
    1. thanks dear oldfriend. I also disappointed to lose her. Lost half of my precious memory. naa itsokey. nothing is everlasting.

      Find link 'manusia' bellow at left side bar. Enjoy ur reading w my messy writing.

      Hapus